2e en 3e stagedag Mpongwe upper basicschool - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Viola Philippens - WaarBenJij.nu 2e en 3e stagedag Mpongwe upper basicschool - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Viola Philippens - WaarBenJij.nu

2e en 3e stagedag Mpongwe upper basicschool

Door: Viola Philippens

Blijf op de hoogte en volg Viola

14 Februari 2013 | Zambia, Mpongwe

Hallo allemaal,

Vandaag ben ik weer twee stage-ervaringen rijker! Wat een verschil met Nederland zeg! Dat is wel even wennen.

Dinsdag: zijn we weer in onze eigen stageklas gaan observeren. Vandaag begonnen we AL om 13.15u i.p.v. 13.00u. Dat was alweer een meevaller, hihi! Ik had er goede hoop in dat ik meer ging zien dan maandag. Mijn mentor gaf duidelijk les, had op verschillende manieren de kinderen een beurt gegeven en vroeg om bevestiging of de kinderen het begrepen. Tot zo ver ging het dus redelijk goed.
Na de instructie gebeurde eigenlijk hetzelfde als op de maandag. De kinderen moesten bij rekenen zelfstandig 4 sommetjes maken en hier hebben ze 1 uur over gedaan.
Vervolgens kregen ze Engels. De instructie gebeurde op zich heel leuk. Mijn mentor heeft een leuke werkwijze om met de kinderen de stof door te nemen, maar daarna gebeurt er ook helemaal niks meer. De kinderen hebben 2 uur en 45 minuten over een opdracht gedaan!!!! Deze bestond uit 6 vragen die ze moesten overnemen en beantwoorden in hun schriftje. Ik vond dit erg schrikbarend. En mijn geduld werd flink op de proef gesteld. In de tussentijd doet mijn mentor gewoon haar eigen ding, verlaat de klas, gaat met mij kletsen en kijkt schriftjes na. Ze gaf ook zelf aan dat het allemaal heel traag gaat en dat ze misschien de opdrachten wilt verminderen naar twee zinnen of twee sommetjes. Ik hoop echt dat ik samen met haar kan gaan kijken hoe we dit kunnen gaan veranderen, want dat vind ik ook niet echt een oplossing. Ik denk dat we veel meer uit deze kinderen kunnen halen dan dat er nu gebeurd.
Aan het einde van de dag vroeg mijn mentor of ik de antwoorden van rekenen wilde bespreken met de kinderen. Ik heb dus al een klein voorproefje gehad op het lesgeven!
’s Avonds heeft Kevin heerlijk voor ons gekookt. Aardappeltjes met boontjes en pangafilet. We zijn tot de conclusie gekomen dat hij de beste kok is van ons drieën!

Gisteren: zijn Chris en ik al om 06.00u opgestaan. We wilden ook een keer in de ochtend naar school gaan om te kijken hoe er aan de hogere grades en lagere grades les wordt gegeven. Normaal gesproken zouden ze ’s ochtends om 07.00u moeten beginnen. Chris en ik waren er dus ook netjes om 7.00u. Maar het had de hele nacht en ochtend al geregend (heel hard), dus toen we op school aankwamen, was er geen kind of leerkracht te bekennen……
Rond 07.45u kwam de eerste leerkracht. Als je dan vraag hoe laat ze beginnen zeggen ze ook doodleuk 07.00u. Dus wij zeiden dat het al drie kwartier later was en toen kregen we de verklaring dat het door het slechte weer nog wel even kon gaan duren voordat er kinderen kwamen….
Rond 08.00u kwamen de eerste kinderen. Chris en ik waren van plan om in grade 1 te beginnen. Grade 1 bestaat uit 4 klassen van 50 kinderen. Van de 200 kinderen uit grade 1 waren er maar 3 kinderen om 08.30uur en er was geen leerkracht te bekennen. Na nog 10 minuten te hebben gewacht en ondertussen al in drie verschillende wachtruimtes te hebben gezeten, zijn we toch maar gaan vragen of we in grade 9 mochten beginnen, omdat daar al meer leerlingen aanwezig waren. Ook in grade 9 zijn er 4 klassen. Door de lage opkomst, hebben ze van grade 9 één klas kunnen maken. Chris en ik zijn achterin de klas gaan zitten en de les begon om 08.45u met 40 leerlingen. Ze hadden geschiedenis. Dit was een hele eye-opener voor ons, want hier werd dus heel anders les gegeven. Eigenlijk kon je het een beetje vergelijken met de lessen op de middelbare school in Nederland. De leerkracht had pit,alles werd in het Engels verteld, er zat tempo in en er was rust en structuur. Het enige verschil was eigenlijk het aantal leerlingen. De les duurde maar 30 minuten, maar in die 30 min is het leerlingenaantal nog opgelopen naar ongeveer 80! Iedere minuut kwam er weer een leerling binnengelopen.

(De kinderen moeten van ver komen en door het slechte weer worden de wegen erg slecht. De kinderen komen allemaal lopend naar school en zijn soms 2 uur onderweg. Er wordt dan dus vaak besloten om niet naar school te gaan of om te gaan als het droger wordt).

Na de geschiedenisles zijn Chris en ik ook nog bij een aardrijkskundeles gaan kijken in grade 9. Deze les was voor ons beter te volgen, omdat het over de groei van de populatie in Zambia ging. Ook erg interessant! De klas was ondertussen alweer verdeeld in twee klassen!
Na de aardrijkskundeles had grade 9 pauze en toen zijn Chris en ik naar grade 1 gegaan. Daar waren ondertussen al meer (30?) kinderen aanwezig. In grade 1 krijgen ze nog les in Bemba. Voor Chris en mij onverstaanbaar natuurlijk, maar erg leuk om te zien hoe ze de kinderen leren lezen en schrijven. De leerkracht maakt veel gebruik van het bord, plaatjes en een letterbord. De klas werd verdeeld in twee groepen. De leerkracht gaf haar les dus twee keer. Zo kon ze de kinderen beter de aandacht geven. Weer een pluspunt! Het is natuurlijk wel de vraag wat de andere groep aan het doen is, als zij met de les bezig is. Niks dus…..hihi!

Ondertussen was het 11.00u en hadden Chris en ik het observeren wel een beetje gezien. We zijn nog bij een coördinator wat informatie over de school en het onderwijssysteem gaan vragen. Onderwijs is hier geen prioriteit. Daarom wordt er dus ook niet op gehamerd dat de kinderen op tijd op school moeten zijn, want dan komen ze gewoon niet.

Om 11.30u was de lucht weer stralend blauw en werd het bloedheet. Chris en ik hadden om 13.00u pas een afspraak met onze mentoren om de lessen door te spreken die we volgende week gaan geven. We hadden geen zin om WEER te gaan wachten, dus zijn we naar de markt gelopen om wat brood te kopen. Deze hebben we naar het guesthouse gebracht en vervolgens was het weer tijd om terug naar school te lopen.

We waren weer netjes om 13.00u op school. Maar er was weer geen leerkracht te bekennen. Maar dit keer wel honderden kinderen. Voor de zoveelste keer hebben we weer zitten wachten, maar na een half uur was er nog niemand te bekennen. Ondertussen stond de hele school op zijn kop. Schreeuwende kinderen die elkaar in de haren vlogen, schooluniformen die kapot scheurden, klaslokalen die ondersteboven lagen, etc.
Om 13.45u stond ik echt op het punt om te vertrekken, maar toen kwamen opeens alle leerkrachten uit een lokaal te voorschijn. Ze hadden blijkbaar vergadering met de directeur gehad.....
Jullie begrijpen natuurlijk dat er toen geen tijd meer was om onze lessen door te spreken!! Chris en ik hebben dus netjes een afspraak voor de volgende dag gemaakt en zijn weer teruggelopen naar het guesthouse! Onderweg kwamen we een paar vrouwen tegen die onder een boom lekkere hapjes verkochten. Daar hebben we onszelf getrakteerd op een lekker Samoosa! Dat hadden we wel verdiend, na eigenlijk een hele dag niks doen! Haha!!

’s Avonds heb ik pasta gemaakt, hebben we lekker gegeten, een film gekeken en ben ik op tijd naar bed gegaan.

Eens kijken wat de dag van vandaag weer gaat brengen. Als het goed is, gaan Chris en ik vandaag onze lessen doorspreken met onze mentoren en de lessen voorbereiden. Maar het regen hier al de hele ochtend, dus ik ben benieuwd hoeveel kinderen en leerkrachten er vandaag zullen zijn!

Jullie horen wel weer hoe dat is verlopen!! Het blijft hier iedere dag weer een verrassing!!

Groetjes,
Viola




  • 14 Februari 2013 - 11:37

    Ellen:

    hoi Viola

    zo te lezen gaat het daar heel anders aan toe dan hier.
    en zo zullen de kinderen ook niet veel leren.
    als de al niet op tijd zijn.
    veel succes daar ik denk dat jij de kinderen meer kan leren.
    groetjes ellen

  • 14 Februari 2013 - 16:38

    Inge:

    Nou, dan kan ik de organisatie in Suriname op sommige punten toch nog n compliment geven haha. Je maakt iig al meteen vanalles mee. Heel veel plezier op stage volgende week! Hopelijk heb je dan ook kinderen om les aan te geven:p xx Inge

  • 16 Februari 2013 - 11:37

    Saroja:

    hahaha, ja viool zo gaat dat in die landen, wachten wachten wachten....

    hahaha, en wij nederlanders kunnen niet wachten.... ;)

    Ik hoor wel dat er veel werk voor jullie is, dat is goed..

    succes viool...

    xxxx je grote zus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Mpongwe

Viola

Buitenlandstage Zambia 2013 Minor Internationalisering

Actief sinds 30 Jan. 2013
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 9708

Voorgaande reizen:

30 Januari 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: