De laatste stageweek.... - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Viola Philippens - WaarBenJij.nu De laatste stageweek.... - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Viola Philippens - WaarBenJij.nu

De laatste stageweek....

Door: Viola Philippens

Blijf op de hoogte en volg Viola

29 Maart 2013 | Zambia, Mpongwe

Hallo allemaal,

Maandag begon het besef toch goed door te dringen dat de laatste week in Mpongwe was aangebroken. De laatste keren:
- lessen voorbereiden
- naar school gaan
- lesgeven
- met de kinderen plezier maken
- alle collega’s zien

Maar ook al een begin maken met afscheid nemen van de mensen die we afgelopen dagen voor het laatst zagen.

Een dubbel gevoel. Van de ene kant kijken we heel erg uit naar onze vakantie en van de andere kant vinden we het ook erg jammer om alles hier achter te laten. Maar dat is ook goed. Dat is een teken dat we het naar onze zin hebben gehad hier. Het is op stage niet altijd even gemakkelijk verlopen, maar uiteindelijk kunnen we er met een fijne gedachte op terugkijken.

Maandag: heb ik ook op school verteld dat ik de laatste week aanwezig was. De kinderen hadden dit niet echt in de gaten, dus een aantal kinderen schrokken er van. Ze vinden het erg jammer dat ik wegga en dat deed natuurlijk wel wat met me.
Mijn mentor was niet aanwezig, dus ik heb weer alleen les gegeven. Het was een leuke dag en de lessen gingen goed. Ik heb als afsluiting van de dag weer galgje gespeeld met de kinderen. Dit blijft hun favoriete spel en ze willen het iedere dag weer opnieuw spelen.
’s Avonds heeft Chris pasta met kip gemaakt en hebben we nog gezellig samen gezeten met Kevin.

Dinsdag: heb ik op stage geprobeerd om met de kinderen muziek instrumenten te maken. De kinderen hadden de opdracht gekregen om materialen mee te nemen. Een aantal kinderen hadden al een instrument thuis gemaakt. Mooie banjo’s, trommels en rammelaars kwamen tevoorschijn. Erg mooi gemaakt en leuk om te zien dat er een aantal kinderen zo enthousiast waren geweest.
De opdracht om instrumenten op school te maken, ging iets moeizamer. Veel kinderen hadden geen materialen bij zich. Hier hadden Chris en ik wel al rekening mee gehouden. We hadden zelf ook al veel materialen mee naar school genomen. Uiteindelijk zijn er veel ‘shakers’ gemaakt geworden: lege plastic flesjes gevuld met steentjes.
Na school zijn Chris en ik naar de barbershop gelopen. Hier hadden we met Kevin en Pious afgesproken. Helaas waren de mesjes van de tondeuses niet geschikt voor de haartypes van Kevin en Chris. Zij moesten 45 minuten wachten, zodat in de tussentijd de mesjes geslepen konden worden. Dit ging natuurlijk niet zo snel en Kevin en Chris mochten woensdagochtend weer terugkomen.
Eenmaal terug in het guesthouse, kregen Chris en ik het droevige nieuws vanuit Nederland dat onze geliefde muziekdocent van de pabo is overleden. Een grote schok voor ons allebei! Weer die machteloosheid dat je vanuit hier niks kunt betekenen. Het enige wat we kunnen doen is aan iedereen in Nederland denken, een kaarsje aansteken en iedereen heel veel sterkte wensen.
’s Avonds heeft Kevin gekookt: Vis met rijst. Onze voorraad begint langzamerhand op te raken, maar onze tijd hier begint ook langzamerhand steeds korter te worden.

Woensdagochtend: is de tailor met de eindresultaten gekomen. De korte broeken zijn stuk voor stuk geslaagd! Tijd om ze op te sturen naar Nederland. Chris, Kevin en ik zijn naar de markt gelopen. Ik ben met mijn pakketje naar het postkantoor gegaan en Chris en Kevin hebben nog een poging gewaagd bij de kapper. Helaas is het nog steeds gelukt!
Voordat Chris en ik naar stage gingen, zijn we nog met Katleen en Jennifer naar de Mpongwe Highschool geweest. Zij gingen het schoolgeld van een leerling betalen en wij hebben een blik mogen werpen in de school. Erg leuk om te zien. Het is een grote school met veel kinderen die daar ook op boardingschool zitten. Ook was het interessant om te zien dat er ook praktijklokalen aanwezig waren. Laboratoria en houtbewerkinglokalen. Praktijkgericht onderwijs dus.
Op stage verliep het wat minder vandaag. De kinderen waren erg onrustig en ik heb veel moeten mopperen. Dus geen spelletje als afsluiting gedaan!
Na stage hebben Chris en ik een presentatie over onze stage gegeven aan het steering comité van GCMF.
Vervolgens hebben we bij Beatries Nshima gegeten. Misschien wel voor de laatste keer het lokale eten van hier?!

Donderdag was het dan zo ver: onze laatste stagedag. In de ochtend hebben Chris en ik een grote quiz voorbereid over alle vakken en onderwerpen die we behandeld hadden de afgelopen weken. Een activiteit die de kinderen altijd erg leuk vonden en een leuke manier om zo de stageperiode af te sluiten.
Chris heeft nog geholpen met de kippen voor het restaurant uit te laden en ik heb op Afrikaanse wijze Grace (het dochtertje van Edina, de poetsvrouw) op mijn rug mogen dragen.
Toen we ’s middags op school aankwamen, waren er maar weinig kinderen en leerkrachten. Gelukkig waren onze mentoren er wel, maar we kregen al meteen te horen dat de dag niet zou gaan verlopen zoals wij dat gedacht hadden. De kinderen moesten namelijk na de pauze de school van binnen en buiten poetsen. Chris en ik zijn dan ook maar meteen gestart met de quiz. Ondertussen kwamen er al andere leerlingen tegen mij zeggen dat hun leerkracht er niet was en wat ze dus moesten doen. Chris had voorgesteld om ze bij de andere grade 6 te zetten waar onze mentoren al twee weken aan het vervangen zijn voor een leerkracht die ziek is. Onze mentoren zeiden dat dit goed was, maar even later kwamen diezelfde kinderen weer terug bij mij. Blijkbaar hadden onze mentoren gezegd dat ze naar huis moesten gaan. Dit wilden de kinderen niet, dus ik heb ze met mijn klas mee laten doen met de quiz. Jullie kunnen je voorstellen dat de sfeer niet zo gezellig was op school. Maar dit heeft de pret in mijn klas niet mogen drukken. We hebben er een leuke middag van gemaakt.
Na de pauze had ik mijn eindevaluatie met mijn mentor en Katleen. Mijn mentor was erg tevreden over mij, dus dat was erg fijn om te horen. Al zullen ze hier niet snel zeggen dat je het niet goed hebt gedaan! Ook van Katleen heb ik complimenten gekregen!
De kinderen vonden het toch wel moeilijk om afscheid te nemen. Ze zijn een heel stuk met ons meegelopen terug naar het guesthouse. Een aantal kinderen hebben wat verdriet gehad, maar ik heb het gelukkig droog gehouden! Ik ga ze missen!
Na school hebben we gezellig een wijntje met Katleen en Jennifer gedronken.
’s Avonds hebben we weer bij Beatries gegeten, want we wilden de verse kip natuurlijk niet missen!

Vandaag: zijn Chris en ik samen met Katleen een Stijn inkopen gaan doen voor het weekend. Kevin, Chris en ik geven morgen namelijk een afscheids-BBQ voor het personeel van het guesthouse.
Zondag komen er nog drie mensen vanuit Nederland van GCMF en een vriendin van Katleen. Dan hebben we weer een BBQ om hen te verwelkomen. Het wordt dus nog smullen dit weekend. Maandag zit de tijd er voor Chris en mij dan ook echt op hier in Mpongwe. Dan gaat weer een nieuw groot avontuur beginnen!

Ik probeer jullie zo veel mogelijk op de hoogte houden!!

Fijn paasweekend en tot snel!

Dikke kus,
Viola

  • 29 Maart 2013 - 18:52

    Karin Heerkens:

    Goh Viola, knap dat je het droog hebt gehouden. Als ik het lees zit ik met een brok in mijn keel!
    Wat hebben jullie daar veel ervaring op kunnen doen. Ik denk dat jullie wat dat betreft veel voorhebben op medestudenten die deze ervaring niet hebben. Jullie hebben echt les gegeven in moeilijke omstandigheden en vaak zonder mentor om een en ander te begeleiden. Petje af hoor!
    Wat erg van jullie docent. Dat komt dan wel heel erg binnen als je zo ver weg bent. Goed dat jullie dit samen kunnen delen en ik weet zeker dat het kaarsje goed heeft gedaan!
    Nu inderdaad op naar het volgende avontuur!Geen eieren zoeken, maar wie weet wat je wèll vindt...! Ga er van genieten en tot gauw!
    xxxKarin

  • 29 Maart 2013 - 19:40

    Ouders Van Kevin:

    Na wekenlang genoten te hebben van de verslagen van DRIE Afrikagangers, moeten we met pijn in het hart , van TWEE van jullie afscheid nemen.
    Dank jullie voor de mooie verslagen , en we wensen jullie dan ook, de komende weken een fantastische vakantie toe, en een veilige en gezonde thuiskomst.
    Wij blijven nog even genieten van verslagen van Afrikaganger nummer drie.
    Een geweldige reis wensen jullie de ouders van Kevin.
    Waarschijnlijk tot ziens in Nederland.

  • 01 April 2013 - 10:31

    Henk:

    Viola,

    Het zit erop!
    Je hebt in een moeilijke situatie je zo goed mogelijk aangepast en geprobeerd de kwaliteit van het onderwijs omhoog te brengen. We moeten na terugkomst wel eens praten over de werkethiek op de stageschool in Zambia.
    Maak er samen met Chris nog iets moois van!

    Henk

  • 02 April 2013 - 17:55

    Julia:

    Hoi Viola,

    Ik heb nu (zo goed als) al je verslagen gelezen en ik heb er van genoten! Er moet me dan ook van het hart dat ik vind dat je geweldig beeldend kunt schrijven. Ik voelde me een beetje bij je daar in Zambia. Geniet van jullie vakantie en tot over een paar weken!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Mpongwe

Viola

Buitenlandstage Zambia 2013 Minor Internationalisering

Actief sinds 30 Jan. 2013
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 9716

Voorgaande reizen:

30 Januari 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: