Lessen voorbereiden + weekend - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Viola Philippens - WaarBenJij.nu Lessen voorbereiden + weekend - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Viola Philippens - WaarBenJij.nu

Lessen voorbereiden + weekend

Door: Viola Philippens

Blijf op de hoogte en volg Viola

17 Februari 2013 | Zambia, Mpongwe

Hallo allemaal,

Donderdag: was onze laatste dag van onze introductie/oriëntatieweek op stage. Eindelijk een dag met voldoening! Om 13.00u waren Chris en ik op school en onze mentoren waren er ook. Het was ondertussen al weer opgeklaard, dus iedereen was er! Chris en ik hadden van te voren alle vakken al bekeken, dus we hoefden alleen maar te bespreken met welke lessen we maandag kunnen starten.
Vervolgens zijn Chris en ik in een lerarenlokaal onze lessen gaan voorbereiden. Dit ging erg goed. Het gaf ons een goed gevoel dat we eindelijk iets konden gaan doen. We hebben Maths, Science en English voorbereid.
Bij Maths gaan we cijferend optellen met getallen tot 1.000.000. Bij science gaan we het hebben over de 5 voedingstoffen en beginnen met de koolhydraten. En bij Engels gaan we het hebben over mensenrechten. Voor ons een uitdaging om dit binnen de tijd te halen!
Ook hebben we naamkaartjes in roze en blauw gemaakt. Het is hier namelijk vaak moeilijk te zien of het kind een jongen of een meisje is. Sommige jongens hebben meisjesnamen en zien er als een meisje uit en andersom. We zien het dus alleen aan de rok of broek van het uniform, maar ook dat zie je niet als ze zitten. Hihi!
We hebben onze lesvoorbereidingen voor maandag aan onze mentoren laten zien en alles was in orde. De rest van onze lesvoorbereidingen maken we in het weekend. Wij zijn er dus helemaal klaar voor om maandag te beginnen!
’s Avonds hebben Chris en Kevin gekookt: gehaktballen met boontjes en gebakken aardappeltjes. Daarna hebben we nog een film gekeken en zat de dag er weer op.

Vrijdag: was alweer de eerste dag van ons weekend. ’s Ochtends scheen de zon, dus toen heb ik meteen mijn kleding gewassen. Kevin is naar Ndola geweest met de truck om inkopen te doen voor de plot. En Chris en ik hebben onze lessen voor dinsdag voorbereid. Toen we net klaarwaren, zagen we Beatries, de kok, met een vrouw staan kletsen. Opeens werden er 15 kippen uitgeladen en meegenomen naar de tuin. Het was wel duidelijk dat die voor de slacht waren, dus Chris en ik gingen er natuurlijk als een speer achteraan. En nog voordat we het in de gaten hadden, waren alle kippen onthoofd. Ze hadden wel nog even gevraagd of wij het wilden doen, maar wij hebben vriendelijk bedankt. Ik heb wel gevraagd of ik mocht helpen met ze schoon te maken. Uiteindelijk heb ik twee kippen helemaal geplukt. Weer een ervaring rijker! Haha!
’s Avonds heb ik rijst met erwtjes en worteltjes en pangafilet klaargemaakt. Kevin was rond 19.00u terug en toen hebben we samen gegeten. Daarna hebben we nog een drankje gedronken en een film gekeken.

Gisteren: zijn Chris en ik om 10.00u naar Luanshya vertrokken om inkopen te doen (Kevin moet op zaterdag ook werken). Dit keer gingen we zonder de truck, dus zijn we met het taxibusje gegaan. Weer een hele belevenis! Het busje vertrekt pas vanuit Mpongwe als alle stoelen bezet zijn. Dit houdt in dat er ongeveer 15 mensen in kunnen. Maar dan zit het busje nog niet VOL. Dus onderweg zijn we nog tig keer gestopt en er bleven maar mensen bij komen. Uiteindelijk zaten we met 22 volwassenen en 2 baby’tjes in het busje. De chauffeur had een leuk muziekje op gezet en een uur later kwamen we aan in Luanshya. Chris had de hele weg dubbelgevouwen gezeten, dus was blij toen hij zijn benen kon strekken.
Ik ben nog even geld gaan pinnen en toen zijn we inkopen gaan doen. We moesten er nu rekening mee houden dat we alles zelf moesten dragen en in het taxibusje moesten krijgen. Dus we hebben alleen de dingen gekocht die we niet in Mpongwe kunnen kopen. Met twee rugzakken en een zak vol inkopen, zijn we weer teruggegaan naar het busstation.
Daar stond alweer een busje klaar om richting Mpongwe te vertrekken. Chris en ik hadden ons een plaatsje achter de chauffeur bemachtigd, maar dat was voor Chris van korte duur. De chauffeur zei botweg tegen hem dat hij voorin moest gaan zitten, omdat hij te dik was en te veel plaatsen in beslag nam! De Zambianen zeggen het je hier wel! Gelukkig zat Chris voorin beter dan achterin! Na een half uur te hebben gewacht en het busje helemaal VOL zat, zijn we teruggereden richting Mpongwe. Rond 14.15u waren we weer terug in het guesthouse en de boodschappen hadden het redelijk overleefd!
’s Middags had Stijn een bijeenkomst met drie jongens van de jongerengroep. Naderhand begon het hevig te waaien en te regenen, dus de jongens zijn gebleven totdat het droog werd. Wij hebben hun in de tussentijd Nederlands geleerd. Dat was erg leuk, want bepaalde klanken zijn voor hun heel moeilijk om uit te spreken. Denk aan: de ‘g’, de ‘u’en de ‘i’.
Katleen had ons uitgenodigd om ’s avonds samen met haar en Stijn moussaka te eten. Ze was ’s middags al begonnen met de voorbereidingen en ik heb haar naderhand geholpen met ‘the finishing touch’. Het was heerlijk! Daarna hebben we de avond gezellig afgesloten met een drankje!

Vandaag: gaan Chris en ik eens kijken hoe we onze laatste twee weken kunnen gaan invullen. En natuurlijk genieten van onze vrije zondag!

Wisten jullie dat:
- bijna alle vrouwen pruiken met stijl haar dragen?
- er verkiezingen zijn in Mpongwe?
- er voor de verkiezingen trucks rondrijden die van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat Afrikaanse muziek draaien en omroepen dat je op hun partij moet stemmen?
- 3 keer per week onze kamer wordt schoongemaakt?
- er iedere avond vanaf 19.00u tot 07.00u bewaking is in het guesthouse?






  • 17 Februari 2013 - 14:44

    Aimee:

    Hey Viola, wat schrijf je leuk! Ik kan me helemaal voorstellen hoe de dagen daar uitzien, je geduld wordt flink op de proef gesteld zeg... Goed idee van die blauw en roze naamkaartjes :)
    Intussen gaat hier alles zn gangetje, ik ben er stiekem wel van overtuigd dat je op zaterdag gemist wordt op het werk haha, ik ben toch iets strenger :)
    Geniet nog van je tijd daar! X

  • 17 Februari 2013 - 21:11

    Michelle:

    Hej Viola!
    Wat leuk om al je verhalen te lezen!
    Het lesgeven klinkt als een flinke uitdaging daar, maar wel leerzaam natuurlijk.
    Roze en blauwe kaartjes zijn een slimme oplossing ja, haha.
    Heel veel plezier en succes met je stage!

    XX Michelle

  • 17 Februari 2013 - 21:45

    Saroja:

    hahaha..
    Als kind ving je vissen..

    Nou pluk je kippen.. hahaha

  • 18 Februari 2013 - 14:17

    Henk Acampo:

    Hallo Viola,

    Is het niet ook zo dat Chris als een gewichtig en belangrijk persoon gezien wordt. Hij straalt welvaren uit en dat betekent in Afrika dat je succesvol bent!
    Veel succes met de lessen en de naamkaartjes!

    Henk

  • 21 Februari 2013 - 12:00

    Jeanette:

    Ha Viola,

    Wat een belevenissen, de dagen zullen wel snel om zijn, zeker omdat ik tussen alle regels door heel veel lees over eten!!!
    Ik heb gisteren je moeder uitgebreid gesproken, leuk om te horen.

    liefs
    XXX

  • 21 Februari 2013 - 12:57

    :

    Hee Viola!
    Wat een top verslagen (en wat veel haha)! misschien moet ik ook wat meer gaan schrijven!
    Super leuk om te lezen hoe het je daar afgaat!

    Dikke kus vanuit Brazil xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Mpongwe

Viola

Buitenlandstage Zambia 2013 Minor Internationalisering

Actief sinds 30 Jan. 2013
Verslag gelezen: 263
Totaal aantal bezoekers 9714

Voorgaande reizen:

30 Januari 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: