Op naar Zambia! - Reisverslag uit Maastricht, Nederland van Viola Philippens - WaarBenJij.nu Op naar Zambia! - Reisverslag uit Maastricht, Nederland van Viola Philippens - WaarBenJij.nu

Op naar Zambia!

Door: Viola Philippens

Blijf op de hoogte en volg Viola

30 Januari 2013 | Nederland, Maastricht

Hallo allemaal!

Nog anderhalve dag en dan is het zo ver. Dan gaat mijn reis naar Zambia beginnen. Veel tijd om me voor te bereiden heb ik niet gehad. Vandaag had ik nog mijn eindbeoordeling van mijn LIO en scriptie en deze heb ik mogen afronden met een 8! Wat een fijne tijd in groep 8 bij Marjo en Gerda op de Vlinderboom! Vandaag nog verrast geworden door de kinderen met mooie kussenslopen met de 'big five' er op! Dat wordt heerlijk slapen in Zambia!

Ook mijn vrienden, vriendinnen, familie en collega's laten me niet met lege handen gaan. Mooie fotoboeken, travel journals, geluksolifantjes, pennen, potloden en snoepjes voor de kinderen daar. En niet te vergeten het mooie cadeau van Martijn! Geen moment dat ik jullie kan missen, jullie gaan overal mee naar toe!

Via deze site hoop ik jullie zo veel mogelijk op de hoogte te kunnen houden van mijn belevenissen. Want die zullen er zeker komen!

Vrijdag vertrekken Chris, Kevin en ik om 14.55u vanaf Schiphol naar Londen Heathrow en daar zullen we om 18.50 u richting Lusaka vliegen met British Airways. Als alles meezit, komen we 2 februari om 06.55u aan in Lusaka. Dan nog 7/8u met de bus naar Mpongwe.

Vanaf dat moment zal ik jullie vanuit het GCMF (Give the Children of Mpongwe a Future) guesthouse, waar wij verblijven, 'up to date' proberen te houden.

Alvast een korte samenvatting van de vooruitzichten:
De eerste week hebben we een introductieweek:
- We maken kennis met de mensen van de stichting GCMF.
- We krijgen een rondleiding door Mpongwe.
- We gaan Bemba Lessen volgen (dit is de taal die ze in Zambia spreken)
- We maken kennis met onze stageschool.
- We krijgen een rondleiding door Ndola en Luanshya.
- We krijgen een introductie om kennis te maken met de cultuur van Zambia.
- We gaan op zondag een bezoek brengen aan de kerk.

Na deze week starten Chris en ik echt op de stageschool. We gaan lesgeven op de Mpongwe Upper Basicschool. Een school van 2000 leerlingen die op loopafstand ligt van het guesthouse. We krijgen allebei een eigen klas (waarschijnlijk in de bovenbouw) waar we, samen met de groepsleerkracht, het onderwijs gaan verzorgen. Van elkaar leren is daarbij het doel. Ook de omgeving de school binnenhalen, zal een grote opdracht worden. We gaan 4 dagen op school lesgeven. De vijfde dag is om aan de stageopdrachten te werken en het weekend om het land te verkennen en ons te verdiepen in de cultuur.

Kortom, genoeg om naar uit te kijken! Ik probeer jullie zoveel mogelijk op de hoogte te houden, maar neem het me niet kwalijk als ik niet meteen reageer. Waarschijnlijk ben ik dan aan het genieten van de heerlijke temperaturen, de mooie natuur, het lekkere eten, de insecten, de bevolking en alles wat er te zien en beleven is! OF er is gewoon een 'powercut' en dan heb ik geen stroom!

Tot snel!!

Groetjes,
Viola




  • 31 Januari 2013 - 08:39

    Jan Slangen:

    Hallo Viola,
    Wat een avontuur ga je beleven. Op eigen benen staan in een ver, vreemd land. Niet alleen ga je daar iets brengen, je zult er beslist ook iets gaan halen. Je zelt jezelf tegenkomen en leren wie je bent en wie je wilt zijn. Juist op een vreemde plek, ver weg van je comfortzone, zul je teruggeworpen zijn op jezelf en zul je zaken ontdekken die je niet voor mogelijk hebt gehouden. Ik wens je een hele leerzame periode toe en wens je heel veel succes in Zambia.
    groeten en tot over een week of 10
    Jan

  • 31 Januari 2013 - 10:34

    Marjo M:

    Hoi lieve Viola
    Je verslag is nu al om te smullen, leuk dat je ons de link stuurde. Verheug me om je te kunnen volgen.Spannend en een hele uitdaging. Sterkte deze laatste uren thuis bij je familie en ongetwijfeld aan de telefoon met Martijn ! Goede reis en enjoy!!! Groetjes Marjo

  • 31 Januari 2013 - 12:03

    Suzanne:

    Ik ga je zeker volgen! Het klinkt nu al allemaal onvergetelijk, maar het zal nog veel mooier worden dan je nu denkt. Ik wens je een goede reis en hoop snel weer van je te horen!! xx Suzanne

  • 31 Januari 2013 - 13:16

    Manon Gemmeke:

    hey viola, wat lees ik allemaal zeg.....wat een avontuur ga jij tegemoet.
    Ik wens je heel veel succes met je stage en veel plezier in Zambia.

    Groetjes Manon en Kevin

  • 31 Januari 2013 - 16:01

    Nyree:

    Heel vet Buddy! Wat een ontzettende indrukwekkende en mooie ervaring gaat dit voor je worden, ik ben iig stikjaloers! Geniet ervan meid en ik ga je verhalen volgen...
    Dikke kus van je buddy...

  • 31 Januari 2013 - 17:07

    Debbie:

    Lieve mattie,

    Het eerste verhaal heb ik al met veel plezier gelezen. Het is natuurlijk geen VeD of VeDeS, maar het wordt ongetwijfeld toch een geweldig avontuur! Bij deze wil ik je nogmaals super veel plezier wensen. Geniet van alles en tot snel!

    X

  • 31 Januari 2013 - 17:14

    Josette Schreurs :

    Ik wil je alvast namens Lucien en mij een fijne reis wensen en vast en zeker een leuke tijd daar in Zambia aan het kan en de mensen zal het zeker niet liggen. Geniet ervan dit beleef je maar 1 keer we zullen je zeker missen maar we blijven je natuurlijk iedere dag volgen.
    Gr. We letten natuurlijk goed op Martijn en zullen hem zonodig met alle middelen bijstaan
    Josette

  • 31 Januari 2013 - 19:43

    Astrid:

    Lieve Viola,
    Wat een spannende en geweldige tijd staat je te wachten. Ben stiekem een beetje jaloers!
    Wens je een goede reis en een fantastische, leerzame ervaring in Zambia. Je zult heel veelmeemaken en verheug me op je verslagen en foto's. Succes en vooral heel veel plezier. Lieve groetjes.
    Ps. Slaap lekker op je waanzinnige big five sloop.

  • 31 Januari 2013 - 21:31

    Karin Heerkens:

    Lieve Viola
    Ga genieten van een geweldige tijd daar met veel indrukken, ontmoetingen en ander eten.
    En...kom straks weer veilig thuis met veel mooie verhalen.
    xxxKarin en de rest van de family

  • 01 Februari 2013 - 00:18

    Saroja:

    heey lief zusje!!

    wie had dat gedacht, mijn kleine zusje op wereldreis!!!
    Wat een super ervaring zal dit zijn!!! dit maak je maar een keer in je leven mee!!

    Laat alles lekker op je af komen! Geniet en hopelijk mag je heel veel leren.
    Dit zal een ervaring zijn, waar je de rest van je leven op zal terug kijken!

    we gaan je missen, maar geloof me het zal sneller om zijn dan je denkt!!
    Let goed op jezelf en kom gezond weer terug!!!!

    heel veel liefs, je grote zus Sarooj ;)

  • 01 Februari 2013 - 11:35

    Cindy:

    Vrijdag na 11 uur. Jij bent nu vast op Schiphol om het grote avontuur te beginnen. Moest even aan je denken!
    Maak er wat moois van.

    Heel veel plezier en succes,
    Cindy

  • 01 Februari 2013 - 12:39

    Jack Claessen:

    Ik wens je een onvergetelijke trip.
    Groet,
    jack

  • 01 Februari 2013 - 19:49

    Debbie2:

    Vioolke,

    Ik wacht vol smart op je volgende verhaal!
    Nogmaals; geniet ervan en maak veel foto's voor de thuisblijvers die op je wachten :)

    Xx

  • 02 Februari 2013 - 09:38

    Gerda:

    Hoi Viola ,

    Heb je een goede reis gehad ?
    We wensen je een hele fijne tijd in Zambia en maak er wat moois van. We zijn benieuwd naar al je ervaringen en verhalen.

    Lieve groetjes van Anton en Gerda.

  • 03 Februari 2013 - 11:15

    Frans:

    Dag schat, hoe was jouw eerste Afrikaanse nacht? Oerwoudgeluiden of zo diep geslapen na zo'n vermoeiende dag? Ik denk het laatste, vandaag lekker alles verkennen, goed eten en dan morgen aan de slag. Wij wensen jouw veel plezier en tot snel per mail of anders. Marga&Frans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Maastricht

Viola

Buitenlandstage Zambia 2013 Minor Internationalisering

Actief sinds 30 Jan. 2013
Verslag gelezen: 552
Totaal aantal bezoekers 9743

Voorgaande reizen:

30 Januari 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: