Mwashibukeni! - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Viola Philippens - WaarBenJij.nu Mwashibukeni! - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Viola Philippens - WaarBenJij.nu

Mwashibukeni!

Door: Viola Philippens

Blijf op de hoogte en volg Viola

08 Februari 2013 | Zambia, Mpongwe

Vorige week vrijdag vertrokken we nog naar Schiphol om aan onze grote reis te beginnen. Ondertussen hebben we er al een week op zitten en weer veel meegemaakt!
Hieronder weer een verslag van de afgelopen twee dagen:

Woensdag: zijn we ’s ochtends naar de Mpongwe Upper Basic School geweest. Hier hadden we om 10 uur een gesprek met de directeur. Kathleen heeft voornamelijk het woord gedaan als onze begeleider en heeft duidelijk proberen te maken wat onze opdracht is. In eerste instantie wilde de directeur ons in grade 8 en 9 laten les geven. Dit is bij ons middelbaar onderwijs in klas 3 en 4. Het zou betekenen dat we ieder uur een andere klas zouden krijgen, dit was niet echt de bedoeling. Het is al moeilijk om contact te krijgen met de kinderen, laat staan als je ze maar één uur per dag les moet geven. Uiteindelijk heeft Kathleen de directeur duidelijk kunnen maken dat we een vaste groep nodig hebben. Tot grade 7 (brugklas) is dat zo. Maar omdat die kinderen binnenkort examens hebben krijgen we grade 6. Nu maar hopen dat deze kinderen genoeg Engels kennen en kunnen zodat wij ook vooruit kunnen. Vervolgens hebben we nog gesproken over onze opdracht m.b.t. het gebruiken van cultuur in de klas en daarbij eventueel ook een uitstapje te maken. Het was duidelijk dat de directeur zich niet had ingelezen van te voren. Hij zag onze opdrachten niet echt zitten, maar het is nog even afwachten hoe het gaat lopen. Hij is in ieder geval van alles op de hoogte. We zullen ook voornamelijk met de leerkrachten van grade 6 gaan samenwerken, dus hopelijk klikt dat!
We moeten les gaan geven van 13.00 uur tot 17.00 uur, alleen dan heeft grade 6 les. Dus in de ochtenden hebben we de tijd om ons voor te bereiden. Die tijd zullen we hard nodig hebben aangezien alles in het Engels moet.
’s Middags zijn Chris en ik naar de markt gelopen om nog wat kleine boodschapjes te doen, zoals vers brood, tomaten en paprika’s. In het guesthouse is het altijd aangenaam met een windje, dus we hadden helemaal niet in de gaten hoe warm het daadwerkelijk was! Het is hier tussen de 30 en 40 graden!
Om 16.00u hadden we weer Bembales van mr. Kalima. Deze keer hebben we de lichaamsdelen besproken. We zijn er al achter dat ‘hoofd-schouders-knie en teen’ niet gaat lukken in het bemba, er zitten namelijk te veel lettergrepen in! Om jullie een idee te geven hoe bemba klinkt hieronder een paar woordjes:

• Mwashibukeni mukwai = goede morgen
• Iamgulopo mukwai = Goede middag
• Natotela sana = Dankjewel
• Shalinipo = Tot ziens

Kevin en ik hebben ’s avonds gekookt: worstjes, gebakken aardappeltjes en sla met tomaten en paprika. Het smaakte erg goed!
’s Avonds werd ik verblijd met een hele lieve brief van Martijn, deze had hij verstopt in een reisdagboek die ik van de scouting heb gekregen! Heel erg leuk natuurlijk om te vinden en te lezen!

Donderdag: zijn we scholen gaan bezoeken voor het ovc (orphan, vulnerable and poor children) project. We zijn op vijf verschillende scholen geweest. De eerste was nog langs de geasfalteerde weg, maar de andere vier niet. Aangezien wij achter in de laadbak van de truck zaten, hebben we iedere hobbel en kuil gevoeld. Door de regen was er ook veel modder, maar dankzij onze geweldige chauffeur Paul zijn we overal gekomen zonder ergens vast te zitten. Het was interessant om deze verschillende scholen te zien en om te zien wat GCMF allemaal doet voor deze kinderen. De kinderen die in dit project zitten, hebben vandaag schriften gekregen, 3 pennen, een potlood en sommigen een rekensetje. Daarnaast betaald GCMF het schoolgeld van deze kinderen en zo nodig de boardingfees. Sommige kinderen moeten namelijk te ver reizen om nog thuis te kunnen wonen en wonen daarom bij de school op boarding. Aanwezigheid was echter wel een vereiste, de kinderen die er niet waren hebben niets gekregen en moeten bij uiterlijk het derde bezoek aanwezig zijn, anders worden ze niet meer gesponsord.
Rond 15.00u waren we weer terug in het guesthouse en hebben we even lekker niks gedaan.
Donderdag was het ook de eerste dag dat het vanaf de middag aan één stuk door heeft geregend. Maar het valt allemaal nog reuze mee. Het komt nog niet met bakken uit de lucht gevallen.
’s Avonds hebben Chris en ik gekookt: gebakken aardappeltjes met worstjes en bloemkool.
We hadden net het eten op tafel staan, toen voor de eerste keer de stroom uitviel. Hier is het dan ook echt meteen pikkedonker! Maar het was maar van korte duur. Na een paar minuten ging het licht weer aan en hebben we lekker verder gegeten. Na een tijdje is nog een keer de stroom uitgevallen maar dit duurde ook maar een paar minuutjes. We weten nu dus wat dat voor ons gaat inhouden als de stroom langer uitvalt!
Na het eten hebben we nog gezellig een drankje met Katleen gedronken.

Vandaag: zijn we met Mr. Kalima naar het immigratiekantoor geweest om ons aan te melden. Daarna heeft Mr. Kalima ons voorgesteld bij het gemeentehuis en bij het ministerie van onderwijs. Verder hebben we een rustdag en vanvond gaan we eten bij Mr. Kalima thuis. Hopelijk echt zambiaans eten, Nshima!

Ik wens jullie allemaal een fijne ‘Vasteloavend’. Geniet er van! Voor het eerst in mijn leven ga ik dit overslaan, maar ik kan jullie vertellen dat ik het met de belevenissen hier totaal niet mis!

Groetjes uit een nog steeds zonnig Mpongwe!

Viola

  • 08 Februari 2013 - 14:47

    Karin:

    Hoi Viola

    Wat schrijf je geweldig, het is net of ik er bij ben. ( gelukkig zonder geur want die varkenspoep in de truck hoef ik niet echt mee te maken)
    Ik lees wel dat jullie ook lekker eten daar!
    Wat bijzonder om over de school en de projecten te lezen. Fijn dat het toch geregeld kon worden dat jullie 1 groep krijgen om les aan te geven. Anders leer je ook de kinderen nooit een beetje kennen als je ieder uur een andere groep krijgt en dat zou wel heel jammer zijn.
    Wat een moeilijke taal zeg, om te lezen is het al moeilijk maar ik denk dat je met het spreken ook je tong er over breekt! Knap dat jullie het proberen om!
    Veel succes en ik kijk uit aar je volgende verslag.
    xxx Karin

  • 08 Februari 2013 - 15:01

    Twan Brouns:

    Hoi Viola,

    Ik typ dit bericht op de Pabo. Ik heb vandaag hier lekker zitten werken in een relatief rustige omgeving. Dus ik heb veel kunnen doen. Zo dadelijk ga ik naar huis voor een welverdiende 'break' van een week. Allereerst mijn complimenten voor de manier waarop je verslag doet van jullie wederwaardigheden in Mpongwe. Het is een feest om je verslagen te lezen. Wat mij vooral opvalt is de beschouwende en niet (be)oordelende wijze waarop je vanuit observatie verslag doet van jullie eerste verkenningen in de omgeving en op school.
    Ton heeft me via Kathleen al laten weten hoe het overleg op school heeft plaatsgevonden. Misschien kunnen jullie de directeur nog beter overtuigen van de opdracht rondom 'omgevingsonderwijs' m.b.v. de passage uit het Zambiaans curriculum dat jullie hebben meegenomen.
    Hebben Chris en Kevin ook een blog waarop ik hen kan volgen? Zo niet, vraag hen dan ook eens een verslag voor hun rekening te nemen. Ik ben ook wel benieuwd naar hun ervaringen. Maar zo te lezen genieten jullie tot nu toe ondanks regenbuien en stroomstoringen van elke dag in deze imponerende omgeving.
    Ik neem binnenkort via mail contact met jullie op voor het bepalen van de drie momenten waarop we via de telefoon verslag gaan doen en ontwikkeling bespreken. Veel groeten aan jullie begeleiders en met name ook aan Mr. Kalima.

    Ik zie uit naar je (jullie) volgende verslag,

    Vanuit een kil (maar nu wel zonnig) Sittard,

    Hartelijke groet,

    Twan

  • 08 Februari 2013 - 16:32

    Cindy:

    Inderdaad super leuk om je verslag weer te lezen! Heel veel groetjes Cindy

  • 08 Februari 2013 - 21:37

    Jack Claessen:

    Dag Viola,

    Wat een verhalen en wat een indrukken. Mooi geschreven.
    Ik ben benieuwd wat het lesgeven voor een verhalen gaat opleveren. Ik zag ergens een enge foto met een kever met een doorsnede van een meter:))
    Amuseer jullie en doe Chris de groeten van mij.
    Groet,
    Jack

  • 10 Februari 2013 - 18:30

    Saroja Philippens:

    heey zusje,

    ik wist niet dat jij ook een schrijftalent had!! ;) zit dus toch in de familie!!!?? :D :D ;)

    Ik verheug me iedere keer weer op een berichtje van je!!
    Ik ben heel erg benieuwd hoe het les geven gaat bevallen!

    het is wel vreemd dat ik je niet ga zien met carnaval, haha..

    Heel veel succes!!!!!
    en groetjes aan iedereen...

    dikke kus, sarooj

  • 10 Februari 2013 - 18:33

    Saroja Philippens:

    p.s

    het is pas 1 week dat je weg bent, maar het voelt echt veel langer..

    saroja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Mpongwe

Viola

Buitenlandstage Zambia 2013 Minor Internationalisering

Actief sinds 30 Jan. 2013
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 9720

Voorgaande reizen:

30 Januari 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: