Youthday, stage, Luanshya en veel regen! - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Viola Philippens - WaarBenJij.nu Youthday, stage, Luanshya en veel regen! - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Viola Philippens - WaarBenJij.nu

Youthday, stage, Luanshya en veel regen!

Door: Viola Philippens

Blijf op de hoogte en volg Viola

15 Maart 2013 | Zambia, Mpongwe

Hallo allemaal,

Maandag: zijn Chris en ik in de ochtend naar stage geweest. Chris en ik gaan een skypemoment regelen met een school in Nederland i.v.m. de vastenactie voor de stichting. Tijdens dit skypemoment willen we met de kinderen van onze klas het Zambiaans volkslied zingen en nog een ander lied. Het is de bedoeling dat de klas in Nederland het Nederlands volkslied zingt en dan bestaat natuurlijk ook de kans om over en weer vragen te stellen.
We hebben een leerkracht bereid gevonden die ons wilt helpen met de muzikale begeleiding van dit project. We zijn dus ’s ochtends samen met deze leerkracht bij de pastoor van de baptistenkerk gaan vragen of we een keyboard kunnen lenen. Dit is mogelijk, dus laat de voorbereidingen maar beginnen!
Helaas was ik toch nog niet zo goed opgeknapt als dat ik dacht. ’s Middags ben ik dus ook niet naar stage geweest. Vandaag was ook de begrafenis van de opa van Chris. Eigenlijk dus niet zo’n leuke dag. Maar we hebben er samen met Steffie en Kevin het beste van proberen te maken.
Kevin kwam me in de middag wel nog een hele leuke verrassing brengen! Hij was weer naar het postkantoor geweest om te kijken of zijn pakketje was aangekomen en bracht voor mij een kaartje vanuit Nederland mee van de ouders van Martijn!
Chris heeft ’s avonds lekker vis met rijst en groente gemaakt. Kevin heeft voor de avond weer lekker suikerpinda’s en gezouten pinda’s gemaakt.

Dinsdag: was het weer een feestdag hier. Het was namelijk ‘Youthday’. ’s Ochtends hebben we nog samen met Kevin en Steffie ontbeten. Daarna is Steffie weer richting Lusaka vertrokken en zijn Chris en ik naar school gegaan. We werden om 09.00u verwacht, dus wij waren er ook netjes om 09.00u. Zoals te verwachten, was er nog niks te beleven. Uiteindelijk is de dag om 11.00u gestart. Maar het was het wachten waard.
Er stond een grote tent voor bezoekers. Wij mochten samen met andere belangrijke mensen in deze tent zitten. Er was hoog bezoek aanwezig van een parlementslid, de burgemeester van het district en nog een aantal andere mensen waar ik de functie niet van weet. Er waren veel kinderen van verschillende scholen uit Mpongwe. Zij hebben verschillende optredens verzorgd. Zang, dans, sketches, acrobatiek en speeches zijn de revue gepasseerd. Erg leuk om de kinderen zo hun best te zien doen. Het heeft ons een aantal keren ‘kippenvelmomentjes’ bezorgd! Ik ben ook erg jaloers op de Afrikanen, want zowel de mannen als de vrouwen (jong en oud) kunnen gigantisch goed dansen en zingen!
‘Youthday’ stond dus in het teken van de jongeren. Het is weer een officiële feestdag waarop iedereen vrij heeft. Tijdens de speeches kwam ook naar voren de kinderen de toekomst zijn en dat het belangrijk is dat ze een doel voor ogen hebben om naar toe te werken. Ook kwam het onderwerp over HIV en Aids duidelijk naar voren. Er werd veel aandacht aan besteed. Mooi om mee te maken allemaal!
’s Avonds heeft Kevin heerlijke ovenfrieten gemaakt met boontjes en ik heb de worstjes gebraden.

Woensdag: hebben Chris en ik ’s ochtends lessen voorbereid. Na zo’n leuke feestdag, had ik niet echt zin om les te gaan geven. Maar ik kan jullie vertellen dat dit de leukste stagedag is geworden tot nu toe! Mijn mentor is de hele middag samen met mij in de klas geweest. Ze heeft me goed kunnen helpen met mijn lessen te vertalen en ze heeft me geholpen waar nodig was. Ik ben begonnen met science. Ik heb een quiz gedaan met de kinderen over vitamine A, B, C en D. Dit sloeg erg goed aan en de kinderen vonden het erg leuk. Een goede manier om te testen wat er is blijven hangen en wat ze weten.
Vervolgens heb ik SDS gegeven. Het ging over de Lunda migration. Een lastig onderwerp, omdat ik hier vrij weinig van weet. Maar Chris en ik hadden een mooie kaart gemaakt om te laten zien wie er waar naar toe immigreerden.
Daarna ben ik bij het vak Engels begonnen met het Zambiaans volkslied te zingen. Het hoofdstuk gaat over muziek en in het kader van het omgevingsonderwijs, mag het volkslied natuurlijk niet ontbreken. Mijn mentor heeft me hier goed bij geholpen. Toen hebben we ook meteen het andere lied (waar ze me al het Engelse gedeelte van geleerd haddden) er achter aan geplakt. Dit keer heeft mijn mentor het lied ook in het Bemba opgeschreven, zodat ik ook het gedeelte in Bemba mee kon zingen. Het was weer één groot feest toen we aan het zingen en het dansen waren!
Als afsluiting van de dag hebben we galgje gespeeld. De juf tegen de klas. De klas was te goed, want ik heb dik verloren! De kinderen waren natuurlijk apetrots en we zijn allemaal met een voldaan gevoel naar huis gegaan.
Deze dag is Katleen, samen met haar ouders, teruggekomen. Stijn kwam een dag later, want ze hebben een auto voor het guesthouse gekocht en hier moest nog van alles voor geregeld worden.
We hebben samen met Katleen en haar ouders in het restaurant gegeten en gezellig bij gekletst.

Donderdag: hebben Chris en ik in de ochtend weer lessen voorbereid. Beatries had ’s ochtends het eerste resultaat van mijn korte broek meegenomen. De naaister had erg goed haar best gedaan! De broek was alleen nog iets te groot, maar dat kon verholpen worden.
’s Middags zijn Chris en ik weer naar school gegaan en we hebben er weer een leuke en leerzame dag van gemaakt samen met onze mentoren. Chris heeft ook met zijn klas de twee liedjes geoefend en aan het eind van de dag hebben we met beide klassen de liedjes gezongen. 80 Kinderen die uit volle borst het volkslied zingen, wat een geluid!
De laatste 10 minuten van de dag heb ik weer galgje met de kinderen gespeeld. De kinderen vinden het een erg leuk spelletje en het is laagdrempelig, dus iedereen doet ook fanatiek mee!
Toen we terugkwamen in het guesthouse, was de naaister er al. Samen hebben we gekeken naar de korte broek en ze gaat deze kleiner maken en dan beginnen aan de andere drie korte broeken. Het worden unieke exemplaren!
Stijn was ondertussen ook weer gearriveerd in het guesthouse, met auto!
’s Avonds heeft Chris gekookt. Gehakt met groente en een salade met geroosterd brood.

Vandaag: zijn Kevin, Chris en ik al vroeg opgestaan om naar Luanshya te gaan. We moesten pinnen en boodschappen doen. Vandaag was het eindelijk weer eens droog, want het was al vanaf het weekend bewolkt met heel veel regen de afgelopen week.
Rond 10.30u waren we in Luanshya. Eerst zijn we weer op ‘chitenge-jacht’ gegaan. Daarna zijn we gaan pinnen, maar helaas verliep dat bij Chris niet zo goed. Er kwam op de pinautomaat een foutmelding te staan en zijn Visacard werd ingeslikt. Om een lang verhaal kort te maken, Chris heeft zijn Visacard niet terug gekregen en morgenvroeg moeten we het weer opnieuw gaan proberen met legitimatiebewijs.
We zijn rond 12.00u wat gaan eten en daarna boodschappen gaan doen. Met drie volle rugzakken zijn we weer vertrokken richting Mpongwe. Ondertussen hebben we nog even een stop gemaakt, omdat er een band verwisseld moest worden.
In Mpongwe hebben we nog een aantal boodschapjes op de markt gedaan en toen zijn we weer teruggelopen naar het guesthouse.
De rest van de dag hebben we lekker rustig aan gedaan. Ik heb, nu het eindelijk droog was, een poging gedaan om mijn kleding te wassen, maar dat was tevergeefs. We hoorden de regen letterlijk aankomen en mijn kleren hangen nu dus nog in de regen, haha!
Kevin heeft ‘s avonds wentelteefjes gemaakt.

Wij zijn klaar voor het weekend! Ik ben benieuwd wat we nu weer gaan beleven. Ik houd jullie op de hoogte!

Groetjes,
Viola

  • 15 Maart 2013 - 22:15

    Paul Roijen:

    Ik heb tot nu toe al jouw verslagen in een ruk uitgelezen.
    Zijn steeds weer heerlijk en interessant leesvoer.

    Vindt ze zeer leuk, en wens jullie allemaal nog veel succes.
    Groetjes, en tot snel (bij Shannen of zo).

    Groetjes.

    Paul

  • 15 Maart 2013 - 22:31

    Coen En Angeliek:

    Hey tante Viola!!
    Bij jou regen, bij ons nog steeds sneeuw!! Vindt er maar niets aan tis veels te koud en dan kunnen we geen lange wandelingen maken. Maandag gaan mam en ik met een vriendin van mam weer naar de dierentuin. Kan ik jou Big Five weer zien!! Verder ben ik heel groot aan ´t worden. Ik rol fijn de hele kamer door dus pap en mam moeten de stopcontacten dicht gaan maken. Ook lust ik ondertussen boterhammen! Ik kan al een hele boterham op tussen de middag goed he! En dan krijg ik ook nog fruit en ´savonds warm eten. Mam heeft spaghetti voor me gemaakt maar die heb ik nog niet geproefd. Ja je ziet wel kleine kereltjes worden groot!! Vrijdag moet ik voor de eerste keer naar de kapper, want mijn haren worden te lang!!

    Jij nog een maandje genieten en plezier maken daarzo, dan zorg ik hier wel dat ik groter wordt!!

    Tot gauw,

    Dikke kus Coen
    en natuurlijk ook een dikke knuffel en kus van Jos en Angeliek

  • 16 Maart 2013 - 08:28

    Cindy:

    Hallo Viola,

    Wat blijft het smullen van al je verhalen.
    Een geweldig avontuur!
    Ga je skypen met de Vlinderboom? Dat zou me wat zijn!!!

    Geniet van je laatste weekjes, want voor dat je het weet is je grote avontuur voorbij.

    Veel groetjes Cindy

  • 17 Maart 2013 - 14:42

    Leon Souren:

    Hallo Viola, Chris en Kevin,

    het blijft een genoegen om jullie belevenissen te lezen. Ik zou zeggen het is een 'rijke leeromgeving'. Kijk uit naar jullie volgende verhalen. Pas goed op jullie zelf.

    Groet, Leon

  • 17 Maart 2013 - 18:44

    Jack:

    Dag Viola,

    Wederom mooie verhalen. Back to the basics:))
    Let goed goed op jezelf en de anderen.
    Groet,

    Jack

  • 19 Maart 2013 - 17:21

    Tamara Nkhata:

    Hi Viola,

    You are doing very well as "juf" Super! Really enjoy your blogs. By the way leave some chitenge's in Zambia LOL ... You must be looking forward to dry weather in the Netherlands :)
    Have a nice evening and see you soon.
    Tamara

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Mpongwe

Viola

Buitenlandstage Zambia 2013 Minor Internationalisering

Actief sinds 30 Jan. 2013
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 9735

Voorgaande reizen:

30 Januari 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: