Weekend en 1e stagedag in Mpongwe - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Viola Philippens - WaarBenJij.nu Weekend en 1e stagedag in Mpongwe - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Viola Philippens - WaarBenJij.nu

Weekend en 1e stagedag in Mpongwe

Door: Viola Philippens

Blijf op de hoogte en volg Viola

12 Februari 2013 | Zambia, Mpongwe

Hallo allemaal,

Bij jullie zit de vasteloavend er al weer bijna op! Hopelijk hebben jullie leuke dagen gehad en heeft het weer een beetje meegewerkt! Ik ben ondertussen aan mijn introductieweek op stage begonnen en de eerste dag zit er al weer op.

Hieronder mijn bevindingen van de afgelopen dagen:

Vrijdagavond: zijn we met Kathleen en Stijn bij Mr. Kalima gaan eten. Ook hebben we kennis gemaakt met Ms. Kalima. Wat een warm welkom en wat een gastvrijheid. We voelden ons bijna thuis!
Ik hoopte op een Zambiaanse maaltijd, nou dat was het ook! Wat kunnen ze hier lekker koken! We hebben Nshima met soep (een saus voor bij de nshima) gegeten met vis en kip en lekkere groente van pompoenbladeren en pompoenpitten. Mmm, we hebben gesmuld!
Toen we naar Mr. Kalima gingen, was de derde powercut actief. Maar door onze wandeling hadden we dit niet in de gaten. Het was wel heel erg donker en er waren flinke bliksemschichten. Het leek alsof er storm op komst was. Maar dit was allemaal loos alarm. De powercut was ook nu weer van korte duur en de storm is weggebleven.

Zaterdag: heb ik ‘uitgeslapen’ tot 08.45u. Verder hebben we een rustdag gehad. Het was tenslotte weekend! Ik heb wat kleding gewassen en de schoolgids van onze stageschool doorgenomen. Chris en Kevin zijn nog naar de markt geweest om brood te kopen en ’s avonds hebben we in het restaurant rice and fish gegeten. Om 19.00u zijn we met Katleen en Stijn naar het café van Elisabeth gegaan. Daar hebben we met de jongerengroep een drankje genuttigd! Dat was erg gezellig.

Zondag: zijn we om 10.00u met Stijn naar de kerk van Mr. Kalima geweest. Erg leuk om hier een kerkmis mee te maken die Mr. Kalima zelf heeft voorgedragen. Veel hebben we er niet van meegekregen, want alles was in het Bemba. Maar dat was niet erg, ik zat (aan de vrouwenkant) naast twee oude vrouwtjes die het voor me probeerde te vertalen en als ik moest staan of knielen, kreeg ik gewoon een por in mijn zij! Haha!
Voor ons gevoel zat de kerk vol, maar het scheen nog rustig te zijn. De mensen zingen hier allemaal uit volle borst mee en tijdens het zingen wordt er geklapt. Ook wordt er aandacht geschonken aan ‘visitors’. Er werd ons dus ook gevraagd om op te staan en toen werd er voor ons geklapt. Erg leuk!

De rest van de dag hebben nog van ons weekend kunnen genieten. ’s Middags hebben we rond 15.20u de eerste echte hevige regenbui mogen meemaken. Het komt dan even met bakken uit de lucht, maar daarna is ook weer droog. Vanaf dat moment wat het ook veel koeler en zelfs een beetje frisjes.
Toen kwam Kathleen op het leuke idee om een pony bij zichzelf te knippen, maar het kwam er op neer dat ik het bij haar moest doen! Ik moet zeggen, dat het aardig goed gelukt is! Haha!
Kevin had ‘s avonds lekker gekookt: rijst met erwtjes en worteltjes en kipfilet. Daarna hebben we nog een film gekeken en zijn we rond 22.00u naar bed gegaan.

Gisteren: begon voor Kevin de eerste dag op de plot en een rit naar Kitwe om inkopen te doen voor de bouw. Hij moest al vroeg uit de veren want zijn dag start om 07.00uur. Voor Chris en mij begon de eerste dag van de introductieweek op stage. Ik vond het toch wel erg spannend, omdat ik niet zo goed wist wat ik kon verwachten.
We hadden om 12.30u op school afgesproken om kennis te maken met onze mentoren (de leerkrachten van grade 6), zodat we om 13.00u konden beginnen. We waren samen met Katleen om 12.00u vertrokken en het is maar 15 minuten lopen, dus we waren er al om 12.15u. Toen zijn we eerst naar de directeur gegaan, omdat we er van uit gingen dat hij ons zou voorstellen aan de leerkrachten van grade 6. Dit was dus niet het geval. Hij regelde een vrouwtje om ons naar de leerkrachten van grade 6 te brengen. We hadden ondertussen al alle klaslokalen gehad, maar geen leerkracht van grade 6 gezien. Vervolgens heeft een andere leerkracht ons verder geholpen en toen viel haar in dat de leerkrachten van grade 6 pas rond 13.00u kwamen. We mochten even plaatsnemen in een lerarenkamer en ze zou de leerkrachten sturen, zodra ze hen zag.
Tijdens het wachten zijn er wel 5 leerkrachten het lokaal binnengekomen en nadat we ons hadden voorgesteld, bleken ze toch niet de leerkrachten van grade 6 te zijn. Het schoot dus niet echt op! Het was ook overduidelijk dat niemand op de hoogte was van onze komst!
Na een half uur, inmiddels al 13.00u, kwam de eerste leerkracht van grade 6 binnen! Katleen heeft hem uitgelegd dat wij 7 weken stage komen lopen in grade 6. Er zijn vier klassen in grade 6, dus er moest gekeken worden bij wie Chris en ik stage gingen lopen. Eén van ons twee kon bij hem stage lopen en dan was er nog een vrouwelijke leerkracht. Maar zij was er nog niet. Toen werd ons dus ook al meteen duidelijk dat de lessen hier niet precies om 13.00u begonnen. Rond 13.15u kwam de vrouwelijke leerkracht van grade 6. Gelukkig stonden beide leerkrachten open voor onze komst en mochten we hun lessen komen observeren.
Uiteindelijk is Chris bij de mannelijke leerkracht geplaatst en ik bij de vrouwelijke leerkracht. Ze zijn nog jong en erg vriendelijk. We hebben wel het idee dat het een prettige samenwerking kan worden!

De lessen begonnen pas rond 13.30u. De kinderen moesten netjes opstaan toen ik binnenkwam en goedemiddag zeggen. Ik heb een klas van 48 kinderen, maar er waren er maar 35. Chibwe, mijn mentor, heeft me meteen aan het werk gezet om de absentielijst te controleren. Je moet je voorstellen dat ik dus 48 Zambiaanse namen moest oplezen. Dat was natuurlijk lachen, gieren, brullen voor de kinderen. Dat wordt nog wat om al die namen uit mijn hoofd te leren! De kinderen hebben een leeftijd tussen de 10 en 15 jaar. Er zijn dus veel verschillende niveaus in een klas.

Om een idee te geven hoe zo’n dag verloopt:
- Er is weinig orde en structuur.
- De leerkracht loopt te pas en te onpas de klas uit en laat de kinderen alleen.
- Mijn klas heeft 1 uur en 40 minuten ‘maths’ gehad, en in totaal maar 7 sommetjes gemaakt!
- Toen hadden ze 15 min pauze, maar dat werden er 30.
- Vervolgens hadden ze ‘science’ hier hebben ze 1 uur over 5 zinnen gedaan. (Ze moesten bij 5 zinnen de ontbrekende woordjes invullen. Dit ging over het menselijk lichaam).
- Vervolgens werd ik aan het werk gezet om al deze schriftjes na te kijken.
- Als hun schriftjes waren nagekeken, mochten ze naar buiten. (Ze gingen samen met andere klassen oefenen voor een competitie tegen andere scholen).
- Vanaf dat moment ben je dus het overzicht kwijt waar alle kinderen zijn.
- Uiteindelijk bleek dus dat om 16.15u alle kinderen van onze klas naar huis waren.

Jullie begrijpen natuurlijk dat ik de hele middag met grote ogen heb zitten kijken hoe het onderwijs hier in elkaar steekt. Alles gaat op z’n tijd en wat vandaag niet komt, komt morgen wel! Hier ligt dus een grote uitdaging voor Chris en mij!
Ik heb tot 17.00u samen met Chibwe de stageopdrachten besproken en ben toen met Chris weer richting het guesthouse gelopen.
Weer een dag vol nieuwe indrukken, maar wel een dag waar ik een goed gevoel aan over heb gehouden! Dat gaat wel goed komen daar op school de komende weken.

Chris en ik hebben ’s avonds pasta gemaakt. Kevin kwam pas rond 20.00u thuis. Hij had een lange dag gehad, maar ook veel indrukken opgedaan!
Het heeft trouwens vanaf gisteravond 18.00u tot vanochtend geregend! Wat zullen de boeren blij zijn! De afgelopen dagen zijn er ook al een aantal powercuts geweest, maar deze duren steeds maar enkele minuten. Nu zijn we weer aan het genieten van het warme zonnetje!

Vandaag: staat de tweede introdag op het programma. Ik ben benieuwd wat we weer allemaal gaan zien en meemaken! We hoeven pas om 13.00u op school te zijn, aangezien ze toch niet eerder beginnen! Haha!

Geniet nog van de laatste carnavalsdag nog en tot snel!

Groetjes,
Viola

  • 12 Februari 2013 - 21:04

    Maartje:

    Joepie eindelijk weer een berichtje! Wat een grote hoeveelheid kinderen, dan hebben we hier in NL toch niet zoveel te klagen. Ik hoop dat je niet teveel gaat wennen aan het relaxte leventje daar, zal tegenvallen bij thuiskomst. Maar wie weet misschien krijg jij er wel een beetje structuur in! Vertel je ze ook over je lieve vriendinnetje de taartenbakster? Krijg ik misschien weer eens wat opdrachten :p. Kunnen ze je naam ook goed uitspreken?

    Veel plezier Viooltje, liefs Maartje

  • 12 Februari 2013 - 21:44

    Papa Frans:

    Dag lieve viola, wat heb jij je belevenissen weer heerlijk sappig verwoord, ik voel mij naast je staan, lopen, zitten en genieten, chapeau!
    Het komt heel relaxed over maar wat is het anders dan hier, proef ik!
    Geniet van al dat moois, beleef het met volle teugen, ben blij met deze kans die jij nam en kom straks met een schat aan levenservaring weer terug thuis.
    Dikke poen van pap

  • 13 Februari 2013 - 10:27

    Saroja Philippens:

    heey zusje,

    Eindelijk heb ik even tijd om jeverslagje te lezen..!!

    48 kinderen, die allemaal op elkaar lijken waarschijnlijk met hun kale hoofdjes ;) en dan allemaal hun namen onthouden!!!! hahaha...succes!!
    spreken de kinderen engels?

    viool, wie had dat gedacht, wij die alle twee zo slecht waren in engels, doen nu niks anders dan engels praten, als ze me dat een paar jaar geleden hadden verteld had ik ze voor gek verklaard.

    De carnaval was gezellig, maar erg koud... maar gelukkig was het droog, op een beetje sneeuw na...

    nou viool veel succes maar weer, en we wachten weer op je volgende verhaal!!!

    je zusje...



  • 13 Februari 2013 - 10:32

    Chamika :

    hello sister,

    i cant really understand your story's, but saroja translate for me.
    you have a great time i hear, and i,m happy to hear that everything is going so well.

    i wish you good luck with everything, and enjoy your time..

    lots of greets and big hug,
    From your brother, Chamika


  • 13 Februari 2013 - 11:33

    Jeanette:

    lieve viola,

    wat een leuke verhalen, als je geen juf wordt kun je altijd nog reisverslagen gaan schrijven;)
    wat fijn dat je het zo goed naar je zin hebt en ik kijk uit naar je volgende bericht!

    dikke kus
    Jeanette

  • 13 Februari 2013 - 17:40

    Mia:

    Hoi Viola,
    Een prachtig reisverslag van jou. Dit is ontzettend leuk om mee te maken. Geniet van alles om je heen. Hier heb je nog jaren plezier van!
    Werk ze en geniet.
    Mia

  • 13 Februari 2013 - 19:49

    Léon:

    Weer een mooie beschrijving van al jullie activiteiten. Veel succes verder en dat wordt weer wennen aan de structuur en cultuur in Limburg / Nederland.

    Groet (ook aan Chris en Kevin), Léon

  • 14 Februari 2013 - 08:40

    Ton Korsten-korenromp:

    Viola, prima manier zoals je er tegen aankijkt. Laat je niet frusteren door de beperkingen, maar kijk naar de mogelijkheden en onverwachte leuke dingen en kansen.

  • 14 Februari 2013 - 09:40

    Gerda:

    Hoi Viola ,

    Wat leuk om je verhaal te lezen. Enig , die relaxed sfeer op je school.Wat zijn wij dan " stresskippen "
    Lukt het een beetje om met de leerlingen te praten ?

    Veel succes en geniet van deze ervaringen.

    Lieve groetjes van Anton en Gerda

  • 14 Februari 2013 - 22:00

    Danielle:

    Viool!
    Wat een verschil zeg! Zal behoorlijk wennen zijn denk ik! Serieus dan ook pas om 13:00 uur beginnen en dan nog gewoon te laat kunnen komen. (Klinkt opzich wel chill als je zelf op school zit, maar niet echt handig)

    Veel plezier daar en ik kijk uit naar al je verhalen live te horen! We zullen in de tussentijd op martijntje passen tot je terug bent:)

    xx

    Danielle (en de groetjes van Rik!)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Mpongwe

Viola

Buitenlandstage Zambia 2013 Minor Internationalisering

Actief sinds 30 Jan. 2013
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 9704

Voorgaande reizen:

30 Januari 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: