Weekend en stageweek 6 - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Viola Philippens - WaarBenJij.nu Weekend en stageweek 6 - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Viola Philippens - WaarBenJij.nu

Weekend en stageweek 6

Door: Viola Philippens

Blijf op de hoogte en volg Viola

20 Maart 2013 | Zambia, Mpongwe

Hallo allemaal,

Zaterdagochtend zijn Chris en ik naar Luanshya gegaan om bij de bank zijn Visacard op te gaan halen. We hadden vrij snel een taxibusje, maar die was nog helemaal leeg toen wij instapten. En zoals ik al eerder vertelde, deze vertrekken echt pas als ze helemaal vol zitten. We hebben dus de hoofdstraat een aantal keren gezien voordat we echt vertrokken richting Luanshya. Vooruit en achteruit! Eenmaal in Luanshya aangekomen, waren natuurlijk erg benieuwd of het ging lukken om de Visacard terug te krijgen, want vrijdag deden ze een beetje moeilijk. Maar ze waren goedgezind en we stonden binnen no-time weer buiten mét Visacard! We zijn nog een aantal kleine boodschapjes gaan doen die we vrijdag vergeten waren. En toen heb ik Chris ook nog zo ver gekregen om met mij terug te gaan naar de markt om nog voor chitenges te kijken. (Ik heb wel vanaf nu een chitenge-koop-verbod gekregen, arme jongens!)
Rond 14.30u waren we weer terug in het guesthouse. De zon is eindelijk weer doorgebroken en dat was ook meteen te voelen! We hebben gezellig bij Katleen in de tuin gezeten, wat gedronken en gekletst.
Op een gegeven moment hoorden we muziek en zang ergens vandaan komen. Ik was toch wel erg benieuwd en toen ben ik samen met Kevin en Chris op het geluid af gegaan. Een eindje verderop tussen de maïsvelden zagen we een open plek waar vrouwen aan het dansen en zingen waren. Toen we korterbij kwamen, bleek hier een leerkracht van onze school bij te zitten. Op deze plek lag ook een kerk en daar bleek ook nog een koortje aan het oefenen te zijn voor de mis van zaterdag. We waren van harte welkom en zijn dus binnen gaan kijken. Dit hebben we dus ook gedaan. Omdat we ze van verre al hoorden, dachten we dat er ik weet niet hoeveel mensen aanwezig waren. Uiteindelijk bleken het maar 11 mensen te zijn. Maar ze zongen voor 50! Wat een volume! Kippenvel! Ze werden muzikaal begeleid door iemand met een keyboard, dat maakte het natuurlijk extra swingend. We hebben een aantal liedjes geluisterd en zijn toen weer vertrokken. We waren natuurlijk van harte welkom bij de mis van zondag.
’s Avonds heb ik T-bone met rijst, groente en een salade gemaakt.

Zondag: hebben Chris en ik in de ochtend onze lessen voorbereid en aan ons stageverslag gewerkt. ’s Avonds zouden we samen met Stijn, Katleen en haar ouders eten. Katleen haar vader vierde namelijk zijn verjaardag en ging voor ons koken. Kevin had beloofd om iets lekker te maken voor bij het aperitiefje. Hij heeft dus ook de hele dag in de keuken gestaan! In de namiddag hadden Chris en ik een afspraak met de priester van de Baptistenkerk i.v.m. het keyboard. Wij zijn dus rond 17.00u naar de priester gegaan, maar hij was er niet. We hoopten natuurlijk dat hij er maandag wel zou zijn anders konden we niet gaan oefenen met het keyboard!
Rond 18.00u zijn we begonnen aan de feestelijke avond. De tafel was gedekt, Chris en ik hadden gezorgd voor de feestelijke sfeer. Lees: feesthoedjes. Kevin had heerlijke hapjes gemaakt: tonijnsalade, aardappelsalade, toast met kruidenboter en koolsalade.
Vervolgens konden we aanschuiven aan tafel en hebben we mogen genieten van het heerlijke Belgische gerecht: ‘Patatten met vol-au-vent’. Dit was dus aardappelpuree met ragout, kip, champignons en kipgehaktballetjes. Mmmmm!!
Nadat ik samen met de moeder van Katleen de afwas had gedaan hebben we nog onder het genot van een drankje en hapje van Kevin (suikerpinda’s en kletskoppen) de avond gezellig afgesloten.

Maandag: was het, net als zondag, bloedheet. Chris en ik hebben in de ochtend weer lessen voorbereid en hebben nog een poging gedaan om het keyboard te gaan lenen. Dit keer was de priester er wel, maar hij had geen keyboard die hij kon uitlenen. Helaas!
’s Middags zijn Chris en ik weer naar school gegaan. De kinderen waren erg druk. We zullen maar zeggen dat het aan het weer lag. Na 1,5 uur barstte er namelijk een flinke regenbui los. Het regende zo hard dat ik geen les meer kon geven. Het dak van de klaslokalen bestaat uit golfplaten en het lawaai was oorverdovend. Na 30 minuten kon ik weer verder met lesgeven.
Zo schijnt de zon zonder een wolkje aan de lucht en zo is het pikkedonker en regent het pijpenstelen.
’s Avonds hebben Chris, Kevin en ik in het restaurant gegeten: frieten met vis en salade!

Dinsdag: hebben Chris en ik in de ochtend weer lessen voorbereid. ’s Middags was het weer tijd om naar school te gaan. De kinderen waren nog steeds erg druk. Mijn mentor was, net zoals maandag, niet in de klas. Zij moest vervangen in een andere klas, omdat er een leerkracht ziek was. Ik merk wel dat de kinderen drukker zijn als mijn mentor niet in de klas is. Ik denk dat ik er ook achter ben waarom.
Toen er na de pauze een aantal kinderen te laat waren, merkte de directeur dat op en zei hij dat ik de kinderen moest slaan om hun te straffen. Ik heb hem toen verteld dat ik dat niet deed. Vervolgens heeft hij hun op de schouders geslagen. De kinderen voelen dus feilloos aan dat ik niet sla en mijn mentor, of een andere leerkracht, wel. Ik zal dus andere maatregelen moeten treffen.
Voordat Chris en ik teruggingen naar het guesthouse, zijn we nog op de markt wat boodschapjes gaan doen. Toen we weer in het guesthouse kwamen, hadden we nog een afspraak met de broer van Prince (de nachtportier). Zijn broer zingt in de kerk waar we zaterdag naar toe zijn geweest en daar was ook een keyboard aanwezig. We hebben dus nog een poging gewaagd om dat keyboard voor het skypemoment te regelen.
’s Avonds stond een heerlijke barbecue op het programma. Samen met Stijn, Katleen en haar ouders hebben we lekker gegeten.

Vandaag: hebben Chris en ik, zoals gewoonlijk, weer lessen voorbereid en zijn we in de middag naar stage gegaan. Het was weer een leuke dag. We hebben de liedjes weer geoefend voor het skypemoment van morgen en ik heb bij science weer een quiz gedaan met de kinderen. Dit was natuurlijk weer erg spannend en de kinderen hebben goed hun best gedaan. Als afsluiting van de dag hebben we weer galgje gespeeld.
Beatries had mijn korte broek weer meegenomen om te passen. Hij zit als gegoten! Nu nog de finishing touch en dan is hij helemaal af! De andere drie zijn ook al in de maak. Jullie zullen jaloers zijn!
Vanavond heeft Chris gekookt: gebakken aardappeltjes, met worstjes en een salade.

Hoe is het in Nederland? Nog steeds sneeuw? Hier is het erg afwisselend. Vandaag was het ’s ochtends zeer zonnig en erg warm en in de middag weer regen en flinke onweersbuien. Maar dat is wel fijn, want dan koelt het weer een beetje af rond de avond!

Fijne week nog allemaal en tot snel weer!

Groetjes,
Viola

  • 21 Maart 2013 - 09:29

    Gerda:

    Hoi Viola ,

    Wat leuk om je avonturen weer te lezen. Leerlingen slaan !!!! Wat een verschil met Nederland. Zou ik ook weigeren. Dan maar een andere manier verzinnen om te straffen.
    Ons groepje 8 is bezig met de CITO. Alles verloopt gelukkig goed. Computers werken allemaal.
    Het weer ; echt balen ! Natte sneeuw en ze voorspellen een koud weekend met een koude oostenwind.
    Geniet van het warme weer bij jullie !

    Lieve groetjes van Gerda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Mpongwe

Viola

Buitenlandstage Zambia 2013 Minor Internationalisering

Actief sinds 30 Jan. 2013
Verslag gelezen: 213
Totaal aantal bezoekers 9710

Voorgaande reizen:

30 Januari 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: